Kwaliteit in Saint-Luc

Saint Luc: een ziekenhuis dat zich inzet voor de uitmuntendheid van zorg en uitstekende resultaten

In Saint Luc zijn we trots op het combineren van de expertise van praktijkmensen uit verschillende specialiteiten en beroepen, geavanceerde technologie, wetenschappelijk onderzoek en een onwankelbare toewijding van het personeel. Wij zijn vastberaden om onze hoge standaarden van uitmuntendheid te handhaven en voortdurend te verbeteren om het beste voor onze patiënten te garanderen.

Het leveren van kwaliteitszorg is één van onze missies, en het nastreven van kwaliteit en uitmuntendheid is een van onze vijf institutionele waarden.

Onze visie op kwaliteit rust op drie pijlers:

  1. Kwaliteit van onze prestaties: Wij engageren ons om alle patiënten hoogwaardige zorg aan te bieden. Hiervoor hebben we een referentiekader van kwaliteitsnormen opgezet, ontworpen door de experts van Saint Luc: het “Institutioneel Kwaliteitsmodel”. Deze normen voldoen aan nationale en internationale standaarden. We hebben deze normen ook aangepast rekening houdend met onze specifieke processen en procedures. Ons kwaliteitsreferentiekader wordt regelmatig bijgewerkt en verbeterd dankzij de feedback van onze patiënten en ons personeel, evenals door risicobeheer.
  2. Patiëntbeleving: We plaatsen de patiënt centraal in onze aanpak en bevorderen een nauwe samenwerking tussen de patiënt en de zorgprofessional. Samen delen ze hun kennis, expertise en ervaringen met de ziekte. Deze samenwerking maakt het mogelijk om de behandeling aan te passen aan het levensproject van de patiënt en zijn ervaring binnen onze instelling te verbeteren.
    • We maken van de patiënt een partner in de dagelijkse interacties;
    • We meten de tevredenheid van de patiënten via tevredenheidsenquêtes, zowel bij hospitalisatie als bij consultatie;
    • We steunen ook op ons "patiëntenpartnercomité", een groep patiënten die actief deelnemen aan projecten en initiatieven binnen de verschillende diensten.
  3. Uitmuntendheid van de zorg: We engageren ons om uitstekende zorg te leveren. Hiervoor gebruiken we prestatie-indicatoren, die hulpmiddelen zijn om de kwaliteit van zorg continu te meten en te volgen. We houden ook rekening met de door de patiënten gerapporteerde resultaten (PROMs). Deze indicatoren helpen ons vooral om gebieden te identificeren die verbeterd moeten worden. De PROMs tonen ons de impact van onze zorg op het dagelijks leven van onze patiënten, wat ons helpt om onze praktijken aan te passen om beter aan hun behoeften te voldoen. Dankzij deze rigoureuze en patiëntgerichte aanpak streven we ernaar om altijd het beste te bieden.

Meer weten : 

Ons kwaliteitsmodel

In 2019 heeft ons ziekenhuis het “Platina” Label van Accreditation Canada International behaald. Met deze ervaring hebben we de nationale en internationale standaarden samen met ons personeel vertaald naar "goede praktijken" die de kwaliteit van onze zorg in het dagelijks leven waarborgen. Deze goede praktijken zijn gegroepeerd in thematische categorieën, die op hun beurt zijn onderverdeeld in tien dimensies, die ons institutionele kwaliteitsmodel vormen.

In het middelpunt van onze missie in Saint-Luc staat het doel van uitmuntende zorg en resultaten. Verschillende dimensies houden een verband met de patiëntenzorg: we bieden veilige, persoonsgerichte, effectieve en passende, efficiënte, geïntegreerde, toegankelijke en eerlijke zorg aan. Organisatorische dimensies hebben betrekking op onze cultuur van continue verbetering, leiderschap en de manier waarop we ons organiseren.

Ons Institutioneel Kwaliteitsmodel, gebaseerd op de normen van Accreditation Canada Inernational, is specifiek aangepast aan onze instelling, waardoor de betrokkenheid van het personeel wordt vergemakkelijkt. De goede praktijken weerspiegelen het werkelijke werk van ons team met hun gebruikelijke tools en woordgebruik. We hebben ongeveer veertig belangrijke thema's geïdentificeerd, zoals medicatieveiligheid, patiëntenidentificatie, duidelijke informatie, en geïnformeerde toestemming, onder andere. Voor elk thema zijn er ongeveer tien goede praktijken gedefinieerd. Ons personeel wordt direct bij aankomst opgeleid en regelmatige controles zorgen ervoor dat deze praktijken worden toegepast terwijl verbeterpunten worden geïdentificeerd.

Als aanvulling op het referentiekader hebben we een structuur opgezet om incidenten te auditen en te analyseren en de procedures, indien nodig, te herzien. Ook identificeren we risico's om incidenten te voorkomen door passende veiligheidsmaatregelen te implementeren, bestaande procedures te verbeteren en een veilige zorgomgeving voor patiënten en personeel te garanderen.

De coördinatie van verschillende initiatieven vult ons kwaliteitsmodel aan, waardoor hoogwaardige zorg en continue verbetering van onze praktijken worden gegarandeerd.

Uitmuntendheid van de zorg: meten is weten, om te verbeteren

Wij gebruiken prestatie-indicatoren, die hulpmiddelen zijn om de kwaliteit van zorg continu te meten en te volgen. Deze indicatoren, zoals heropname- en sterftecijfers, evalueren de prestaties van het ziekenhuis en worden ook overgemaakt aan de FOD Volksgezondheid.

Wij gebruiken ook specifieke indicatoren voor bepaalde aandoeningen, gebaseerd op zorgpaden, om elke stap van de behandeling te optimaliseren. Onze instelling beschikt hieromtrent over 200 zorgpaden. Dank zij deze informatie verbeteren we continu onze zorgpaden om beter aan de behoeften van de patiënt te voldoen.

Via ons patiëntenportaal "mon.saintluc.be" kan uw arts u vragenlijsten sturen om de impact van de behandeling op uw kwaliteit van leven te meten (PROM), en deze indien nodig aan te passen zodat deze zo effectief mogelijk is.